Salamablogi

Pallosalama: näillä se tehtiin

17.09.2013 (Levypäiväkirjat, Pallosalama)

Pallosalama-levyn julkaisun alla sivuilla oli Pallosalaman kappaleita -juttusarja, jossa kerrottiin taustoja levyn biisien takaa. Nyt on vuorossa levyn tekemistä taustoittava osuus, joka kiinnostaa todennäköisesti huomattavasti marginaalisempaa yleisöä. Soitinnörtit, olkaa hyvä: näillä instrumenteilla Pallosalama tehtiin!

-Wilhelm

Koskettimet/syntetisaattorit:

Roland D-20

Vanha luottopeli, ollut mukana noin sadalla Ukkosmaine-keikalla ja kestänyt melko lailla temppuilematta kovakätistä käsittelyäni. Pääasiallinen soitin levyn riffimäisissä jutuissa ja sointumatoissa. Soundipankit ja niiden eri variaatiot ovat tulleet aika tutuiksi, joten tämä on kätevä sikälikin että tiedän mistä etsiä kun haetaan tietynlaista äänenväriä. Yksi omista suosikkioivalluksistani tällä levyllä oli Liian paljon kahvia -biisin jousimatto, johon haluttiin tiettyä lo-fi -otetta. Laitoin kaksi jousisoundia päällekkäin ja laitoin toisen hienoiseen ylävireeseen ja toisen vastaavasti alavireeseen: lopputulos kuulostaa viehättävästi siltä kuin raita tulisi hieman väärällä nopeudella pyörivältä vinyylilevyltä.

Roland SH-2000

Monofoninen analogisyntetisaattorini, jossa on yksinkertaiselle kosketinsoittajalle ihanan yksinkertainen käyttöliittymä. Tämä on käytössä useimmissa synasooloissa, sekä esimerkiksi Hau hau -biisin introssa.

Roland RD-700SX

Asuinkumppanin myötä talouteen päätynyt, ihan oikea sähköpiano. Painotetussa koskettimistossa on miellyttävä, jämäkkä ja raskas tuntuma joka inspiroi soittamaan erilaisia juttuja kuin mitä kevytotteisilla syntikoillani syntyy. Pianosoundia en tosin tästä käyttänyt, vaan eri soitinmallinnoksia. Lisäksi käytin tätä pääasiallisena midikoskettimena, joskin levylle kyllä päätyi aika vähän midinä soitettuja juttuja, suurin osa levyn kosketinsoundeista on lähtöisin eri soittimien soundipankeista.

Nord Electro 2

Samalla tavalla talouteen päätynyt kuin edellämainittu Rolandin sähköpiano, tämä tosin vasta viime vuoden lopulla palauduttuaan pitkästä lainasta. Asiaan perehtyneet tietänevätkin, että tässä on vallan mainioita piano- ja urkumallinnoksia. Koska tämä tuli kehiin levynteon loppuvaiheessa, niin en ehtinyt käyttää tätä paljonkaan. Soitin tällä kuitenkin urkuraidan Pallosalama-biisiin sekä lisäksi Rhodes-mallinnosta Lumipalloon.

nord13.jpg
Salamamagneetilla koristeltu Nord.

Yamaha PSR-7


Kosketinsoitin, joka on Ukkosmaineen synnyn kannalta aivan olennainen (lue bändihistoria jos et tunne faktoja). Tajusin aivan levynteon loppumetreillä, ettemme ole käyttäneet tätä missään biisissä. Asia oli korjattava, joten soittimen sisältämä trademark-fillimme päätyi Karkauspäivä-biisin loppuun. Se olikin siis ainoa tällä kosketinsoittimella soitettu asia.

Korg Monotron

Päädyin ostamaan alkuvuonna 2012 heräteostoksena DLX:stä. Ison tulitikkulaatikon kokoisesta muoviboksista irtosi hämmentävän hyviä analogisoundeja, mutta leluhan se oli: Monotronilla ei voinut oikein soittaa mitään ”oikeita juttuja”, efektimäisiä pulputuksia ja sähinöitä vain. Oli soittimesta kuitenkin sen verran hyötyä että tästä sai Hau haun kaoottiseen väliosaan tunnelmaan sopivaa vinkumista. Sittemmin annoin soittimen kaverilleni Kimmolle 30-vuotislahjaksi.

Kielisoittimet:

Fender Telecaster

Levyn ykköskitara. Tämä vuoden 1996 Meksikon Tele päätyi minulle syksyllä 2010. Olin haaveillut Telecasterista jo pidemmän aikaa, ja toiveina oli saada jo valmiiksi sisäänsoitettu (eli käytetty) kitara, joten selailin muusikoiden.net-sivustoa taajaan. Satuin huomaamaan tämän kitaran myynti-ilmoituksen tuoreeltaan juuri kun olin lähdössä lastenmusiikkikeikalle Vantaalle. Ja kappas vaan, kitarakin sijaitsi Vantaalla. Niinpä kävin keikan jälkeen testaamassa keppiä kaupantekijän luona ja totesin sen käsiini sopivaksi.


Kitara on osoittautunut hyväksi valinnaksi. Tukeva kaula sopii mukavasti isohkoihin käsiini ja ylipäätään kitara sopii hyvin hakkaavaan komppaustyyliini. Mikitys tässä on hieman erilainen kuin Teleissä yleensä, kaulassa on kaksikelainen mikki ja sen myötä mikkivalitsin on viisiasentoinen. Sävyjä on siis käytännössä enemmän. Silti totesin aina uudestaan äänityksiä tehdessä että tallamikki on komppimaisiin juttuihin poikkeuksetta paras valinta.

tele13.jpg
Telecaster Wilhelmin työhuoneen sohvalla.

Fender Strat

Ensimmäinen sähkökitarani. Siis ikinä. Pitkällisen säästämisen ja isän sekä mummin suopealla myötävaikutuksella sain tämän itseni ikäisen jenkki-Straton omakseni yläasteikäisenä. Siitä asti se on ollut mukanani, ja tämä on kevyesti kitara jota olen soittanut elämässäni eniten. Elämänjäljet myös huomaa, kitara on kauniisti relikoitunut.

Levyllä en käyttänyt tätä silti monessa biisissä, sillä Telestä irtosi parempi säröinen soundi. Strato on omimmillaan puhtaissa osuuksissa, mutta niitä ei levyllä hirveästi ole.

stratoetu13.jpg
Straton julkisivu on lähes salonkikelpoinen…
stratotaka13.jpg
…soittimen takaa paljastuvat elämänjäljet neljän vuosikymmenen ajalta.

Ibanez RG-350

Kitara joka päätyi minulle värityksensä takia. Hullut Hattuset -bändikaverini Miihkali oli hankkinut tämän itselleen uutena Yhdysvalloissa viettämänsä vaihto-oppilasvuoden aikana ja onnistunut erikoisten harjoitteidensa (kitaran pyöräyttäminen olan yli) ohella muun muassa murtamaan kitaran kaulan kahdesti. Suomeen palatessaan Miihkali pyrki luopumaan ylimääräisistä soittimista ja oli mitä ilmeisimmin vähän tympääntynyt siihen kuinka paljon kitaran korjaamiseen oli uponnut rahaa. Minulla puolestaan oli nurkissa ylimääräinen midikeyboard, joten vaihdoimme soittimet päikseen.

Vaikka tämä onkin melko krouvi instrumentti, olen jotenkin tykästynyt tähän suuresti: se tuntuu käsissä mukavalta ja inspiroivalta. Saadessani tämän olin poikamaisen innostunut siitä että minulla oli pitkästä aikaa hevikitara (edellisen kerran olin omistanut sellaisen lukioikäisenä), humbucker-mikkeineen ja lukkotalloineen. Kitara vaikutti vahvasti Pallosalama-biisin syntymiseen, biisin pääriffi syntyi eräänä aurinkoisena kevätpäivänä tällä soitellessa (lue lisää täältä). Niin, ja tämähän tosiaan esiintyy sekä Pallosalama-musiikkivideossa että myöskin levyn kannesta löytyvässä kuvassa.

aibanes13.jpg
Muun muassa pimeässä hohtavalla salamalla sekä pinkeillä otelautatarroilla kustomoitu kitara.

Ibanez JPM100P4

Teimme Pallosalama-biisin kitaraäänityksiä Joensuussa 30-vuotispäiväni aattona ja Nerve End -bändin laulaja-kitaristi Joonas lainasi tämän lyhyellä varoitusajalla, kun sessioihin alun perin lainaamani kitaran säädöt olivatkin aivan päin prinkkalaa. Onni onnettomuudessa, sillä tämä oli soittotuntumaltaan erittäin miellyttävä ja soundillisesti juuri sitä mitä kaivattiinkin. Kaikki levyn nimibiisin kitaraosuuteni on siis soitettu tällä. Knoppitietona kerrottakoon vielä, että Joonas oli ostanut tämän Stam1na-yhtyeen Pexiltä, joka on puolestaan soittanut tällä samaisella yksilöllä Stam1nan esikoislevyn kaikki osuutensa.

Fender Precision Bass (medium scale)

Tämä 80-luvun puolivälissä Japanissa valmistettu basso on soitin, johon olen tykästynyt kovasti. Löysin tämän muusikoiden.netin kautta kesällä 2011, kun etsin aiemmin myymäni Fender Precision Lyte -basson tilalle parempaa soitinta silmälläpitäen uutta pestiäni: Hullut Hattuset -yhtyeeni kokoonpanon pienennettyä basistin tontti jäi minun hoidettavakseni.


Tämä on siis medium-skaalainen basso, mikä tarkoittaa sitä että skaala on lyhyt- ja normaaliskaalaisen välillä. Basson kaula on myös erittäin siro. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että basso sopii kitaristin käsiin erinomaisesti ja on kevyt ja mukava soittaa. Tällä on soitettu suurin osa Pallosalama-levyn bassoraidoista.

presari13.jpg
Musta ja keltainen, Wilhelmin suosikkivärit.

Epiphone Embassy

Klausin omistuksessa oleva raskastekoisempi basso, josta irtoaa Fenderiäni raskaampi ja jykevämpi alakerta joka sopi paremmin rajumpiin biiseihin: tällä on siis soitettu Pallosalaman ja Vauhtisokean bassot.

Alvarez AF60CK

Klausin akustinen kitara, jolla soitin Niin sen pitikin mennä -biisin kertosäkeen sointuheläykset. Muuten akustista kitaraa ei levyllä kuullakaan.

Casio DG-20

Oletteko te tosissanne? -levyllä isostikin esillä ollut Casion syntetisaattorikitara jäi tällä levyllä sähkökitaroiden jalkoihin, mutta kyllä sitä kuitenkin vähän kuullaan: Draaman kaarella -biisin riffit on soitettu sähkisten lisäksi tällä. Lisäksi tällä on soitettu Karkauspäivä-biisin soolo.

Ibanez M510E

Mandoliinini, jolla päädyin soittamaan syntetisaattorin sijasta Titanicin keulassa -biisin introriffin, sekä myös muita maniskajuttuja kyseiseen biisiin.

Vahvistimet:

Vox AC4TV

Sessioiden pääasiallinen kitaravahvistin. Tämä on varsin kompakti, neljän watin pikku putkivahvistin jossa on koostaan huolimatta varsin maukas soundi. Putkiksi olen tosin vaihtanut JJ:t, mielestäni ne soivat lämpimämmin kuin vähän turhan kireät tehtaalla asennetut putket. Pääasiallisesti en käyttänyt komppiosuuksissa kitaran ja vahvistimen välissä mitään pedaaleja, vaan avasin vahvistimen volumea sen verran että soundi meni mukavasti särölle. Yksinkertainen on kaunista.

Vox AC15 HW Blue Alnico -elementeillä

Pallosalama-biisin kitarat on äänitetty tällä, jo edellä mainitulta bändikaveriltani Miihkalilta lainatulla vahvistimella.

Aguilar Tone Hammer

Mainio Pre-amp/d.i. box, jonka läpi on äänitetty kaikki levyn bassot.

Efektit:

(ainakin nämä, jotain todennäköisesti unohtui)

Boss SYB-3 Bass Synthesizer
Digitech Whammy IV
Electro-Harmonix Big Muff Pi
Fulltone OCD
Ibanez SD-9 Sonic Distortion
Line 6 DL4 Delay Modeller
MXR Distortion +

pedaalit13.jpg
Osa levyllä käytetyistä efektipedaaleista. Huomaa myös seksikkäät soittokengät.

Ukkosmaine puolen vuoden keikkatauolle

04.09.2013 (Uutiset)

Ukkosmaine jättäytyy syyskuun alusta eteenpäin noin puolen vuoden mittaiselle keikkatauolle. Yhtye esiintyy julkisesti seuraavan kerran vuonna 2014. Loppuvuodelle ei siis ole enää luvassa julkisia esiintymisiä.

- Mitään ylenmääräistä dramatiikkaa tähän ei liity, tässä kohtaa on sopiva paikka pitää ensimmäistä kertaa bändihistoriamme aikana vähän pidempi tauko ja palata sitten ensi vuonna yhtyeen kymmenvuotisjuhlien merkeissä, kertoo kosketinsoittaja Wilhelm Meister.

- Kyseessä on tosiaan vain tauko bänditoiminnasta, jonka tarkoituksena on kypsytellä seuraavia juttuja, kerätä virtaa tulevaan ja keskittyä kumpikin omilla tahoillaan musiikillisiin projekteihin bändin ulkopuolella: itse työstän parhaillaan Pihka ja myrsky -yhtyeeni pitkäsoittoa. Ei siis tarvitse hermoilla, yhtyemme ei ole kantamassa syntikoita panttilainaamoon, vakuuttaa solisti Klaus Thunder.

Ukkosmaine julkaisi tämän vuoden keväällä Pallosalama-albumin, joka on yhtyeen järjestyksessään viides studioalbumi. Kevään ja kesän aikana yhtye teki levyn tiimoilta kolmisenkymmentä keikkaa eri kokoisissa keikkapaikoissa. Pallosalama-levy sai musiikkimedioissa sekä kahden että viiden tähden arvioita. Koskettavimmat ja syvällisimmät palautteet yhtye sai kuuntelijoilta keikkojen yhteydessä sekä vieraskirjaviesteinä, kaikesta päätellen levy on antanut monelle positiivista energiaa ja voimia.

Ukkosmaine toivottaa kaikille rakkaudentäyteistä loppuvuotta!